Porozmawiajmy o umiejętności, której potrzebuje nauczyć się Twoje dziecko, aby poradzić sobie z problemem

Metoda Kids Skills „Dam radę” jest metodą opartą na Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach. Twórcą metody jest fiński psychiatra i psychoterapeuta Ben Furman. Została ona opracowana w latach 90 – tych XX wieku. Jej celem było pomóc dzieciom w radzeniu sobie z  bardzo różnymi problemami.

Na początku korzystali z tej metody przede wszystkim nauczyciele przedszkoli i szkół. Potem zaczęła być z powodzeniem stosowana przez psychologów, psychoterapeutów, pracowników socjalnych, ale też samych rodziców.

Podstawowym założeniem jest to, że nie rozmawiamy o problemach dziecka, ale o umiejętnościach, których dziecko potrzebuje się nauczyć, aby poradzić sobie z problemem.

Bardzo ważna jest zmiana sposobu myślenia i skoncentrowanie się na rozwijaniu konkretnych umiejętności, potrzebnych dziecku do przezwyciężenia problemu.

W 20 – minutowym filmiku Bena Furmana wyjaśniającym metodę Kids Skills (z napisami również po polsku), autor metody podaje kilka konkretnych przykładów zamiany problemu na konkretną umiejętność do nauczenia przez dziecko np.

– zamiast: „Przestań obgryzać paznokcie” wsparcie dziecka w opanowywaniu umiejętności „Dbam o paznokcie, zapuszczam piękne paznokcie”,

– zamiast „Nie bij dzieci” pomoc dziecku w rozwijaniu umiejętności „Kontroluję swój gniew”, „Kiedy zaczynam czuć złość, wściekłość idę do Pani, mamy i mówię – Jestem zły”.

Przydatna będzie również bezpłatna aplikacja Kids’ Skills, w której opisano wiele typowych problemów dzieci oraz sposobów na poradzenie sobie z nimi poprzez rozwijanie konkretnych umiejętności.

Inne przykłady:

– zamiast „Nie wykrzykuj, nie przerywaj mi” rozwijanie umiejętności „Zapisuję w zeszycie, to co mi nagle przyjdzie do głowy, po lekcji czytam Pani”,

– zamiast „Nie graj tyle na komputerze” uczenie się umiejętności „Planowania swojego dnia” itp.

Na metodę „Kids’ Skills” składa się 15 kroków:

1. Przełożenie problemów na umiejętności.

2. Uzgodnienie razem z dzieckiem umiejętności do opanowania.

3. Ustalenie korzyści, jakie dziecko odniesie z opanowania umiejętności.

4. Nazwa umiejętności.

5. Wybór magicznej istoty (wyobrażonego pomocnika).

6. Tworzenie sieci wsparcia przy opanowywaniu umiejętności.

7. Budowanie pewności siebie.

8. Planowanie świętowania.

9. Definiowanie umiejętności.

10. Ujawnianie się na zewnątrz.

11. Ćwiczenie umiejętności.

12. Tworzenie przypomnień.

13. Świętowanie.

14. Uczenie innych.

15. Nauka nowej umiejętności.

Motywujemy dziecko do rozwijania potrzebnej mu, wybranej wspólnie umiejętności poprzez:

– wyszukanie jak największej ilości korzyści, jakie będzie miało samo dziecko oraz inne osoby w momencie zdobycia umiejętności („Co dobrego z tego wyniknie dla Ciebie i innych?, Co będzie dzięki temu możliwe?, Dlaczego to jest dla ciebie i innych ważne?”),

– poszukanie zasobów dziecka (w czym jest dobre?, jakie ma talenty?, czego się już nauczyło?), zapytanie o to samego dziecka, ale też pozytywne informacje zwrotne od bliskich osób/otoczenia,

zaplanowanie razem z dzieckiem świętowania ( „Gdy już nauczysz się dbać o paznokcie jak chciałbyś to świętować, aby podziękować również tym , którzy cię wspierali?).

Kids’ Skills jest metodą systemową. Ważne jest tworzenie sieci wsparcia. Dzięki temu w procesie uczenia się nowej umiejętności przez dziecko zmienia się cały system.

Metodę tę można wykorzystywać z powodzenie w pracy już z 3 latkami, dla nastolatków proponuje się zmodyfikowaną wersję „Mission Possible”.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *