Co to jest tutoring?
Tutoring zasadniczo zakłada osobiste, indywidualne podejście do ucznia, uwzględniając jego potrzeby i predyspozycje. Istotą tej metody jest całościowy rozwój. Skupia się ona zatem na rozwijaniu wszystkich zdolności ucznia. Zakłada również, że każdy z nas posiada ogromny, często ukryty i nie w pełni wykorzystany potencjał, który w odpowiednich warunkach może się ujawnić. A zatem rozwój, to nie tylko zdobywanie nowej wiedzy, bądź umiejętności, lecz także, a może przede wszystkim, wydobywanie niewykorzystanych możliwości. Głównym celem tutoringu jest bowiem wydobywanie potencjału.
Jak wygląda praca tutora?
-
Umiejętne zadawanie pytań.
-
Uważne słuchanie.
-
Dawanie informacji zwrotnej.
-
Stałe motywowanie.
-
Wyznaczanie celów wspólnie z uczniem.
-
Wspieranie w zaplanowaniu drogi do ich osiągnięcia.
-
Monitorowanie
-
Rozliczanie z realizowanych zadań.
-
Bazowanie na własnej autentyczności i rzeczywistych możliwościach ucznia.
Być tutorem to przede wszystkim słuchać, wspierać, rozumieć i wymagać.
Rodzaje tutoringu
W działaniach edukacyjnych wyróżniamy trzy rodzaje tutoringu: rozwojowy, naukowy i artystyczny. W założeniach tutoringu rozwojowego jest przede wszystkim wsparcie ucznia w odkrywaniu i rozwijaniu jego talentów, zaplanowanie indywidualnej strategii uczenia się i planowanie osobistej ścieżki rozwoju. Natomiast tutoring naukowy to rodzaj pracy dydaktycznej realizowanej w małych 2-4 osobowych grupach, bądź indywidualnie, mającej na celu wsparcie rozwoju uczniów w zakresie zdobywania, pogłębiania i utrwalania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin nauki. W trakcie pracy edukacyjnej najważniejsze pozostaje rozwijanie potencjału poznawczego ucznia, kreatywnego i krytycznego myślenia.
Założeniem tutoringu artystycznego jest pogłębianie wiedzy i kształtowanie zdolności z różnych dziedzin sztuki. Pomaga on uczniom w rozpoznawaniu ich umiejętności oraz rozwijaniu zdolności niestandardowego myślenia i poszukiwania nowych rozwiązań.
Należy pamiętać o tym, że każdą z metod tutoringu można wykorzystać także do pracy z uczniem zdolnym. To którą zdecyduje się wybrać tutor, zależy od celu, jaki wraz z podopiecznym planują osiągnąć.